poniedziałek, 14 maja 2018

Niebiańska miłość

Mariusz Szczygieł, Láska nebeská, 2012





„Literatura czeska kocha szczegół, życie i zwykłego człowieka. Uszlachetnia zwyczajne.”





Książki Mariusza Szczygła niezmiennie wprowadzają mnie w dobry nastrój. Laske nebeską przeczytałam w podróży do Czech (jakżeby inaczej)! Dowiedziałam się z niej wielu interesujących rzeczy o czeskiej literaturze, pisarzach, trendach i nurtach kulturowych tego kraju. W siedemnastu felietonach Szczygieł z poczuciem humoru, lekko i inteligentnie, biorąc za punkt wyjścia książkę, opowiada o różnego rodzaju czeskich paradoksach.
„Z książek zapamiętuję tylko pojedyncze zdania i potem zaczynają one żyć w mojej głowie już własnym życiem.”


Opowiadane przez autora historie niejednokrotne sprawiają, że będąc w Czechach mam ochotę zaczepiać ludzi na ulicy i o nich rozmawiać. Dają w każdym razie bardzo dobry punkt wyjścia do rozmowy. Doceniam w tych felietonach fakt, że współczesność tłumaczona jest przez pryzmat przeszłości kraju i odległych wydarzeń. Podobnie jest z literaturą. Szczygieł przedstawia żyjących autorów obok klasyków. Szuka powiązań do dzisiejszej rzeczywistości, pokazuje odbiór społeczeństwa, przytacza anegdoty i wydarzenia, jakie spotkały go w Czechach. Opowiada także o swoich wywiadach ze sławnymi osobami razem z całą otoczką spotkania. Pojawia się tutaj nawet felieton o nieudanej rozmowie z siostrzenicą Kafki. Szczególnie zainteresowały mnie i zachęciły do zgłębienia tematu dwa nieznane mi wcześniej nazwiska. Chodzi o poetę Ivana Martina Jirousa zwanego Magorem i czeskiego geniusza dawnych czasów Jara Cimrmana, który zagadkowo nigdy nie istniał. Zabawna historia.

Zrozumiałam też trochę lepiej fenomen wojaka Szwejka i samego terminu "szwejkowania". Nie musiałam długo szukać, aby znaleźć go w przestrzeni publicznej w Czechach.


Karlove Vary 


W każdym razie nie samym Hrabalem czeska literatura stoi, co dzięki Lasce nebeskej bardzo dobrze zrozumiałam i na polecane książki ochoty nabrałam. Dlatego aby się szybciej zmobilizować lista lektur, o których opowiada Mariusz Szczygieł w swoich felietonach.

Książki czeskich pisarzy, o których wspomina Mariusz Szczygieł:
„Śmierć pięknych saren” – Ota Pavel
„Przygody dobrego wojaka Szwejka” – Jaroslav Hasek
„Czarny Piotruś” – Jaroslav Popousek
„Butelki zwrotne” – Zdenek Sverak
„Święto przebiśniegu” „Pociąg pod specjalnym nadzorem” :Obsługiwałem angielskiego króla” – Bogumil Hrabal
„Lemoniadowy Joe” – Jih Brdecka
„Kapryśne lato” – Vladislav Vancura
„Wychowanie dziewcząt w Czechach” – Michal Viewegh
„Krakatit” – Kareł Capek
„Batalion czołgów” – Josef Skvorecky

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz